• 026-32802000
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دومین کنفرانس فرصت ها و چالش های مهندسی استان البرز برگزار شد

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دومین کنفرانس فرصت ها و چالش های مهندسی استان البرز با رویکرد تحقق شعار سال( مهار تورم و رشد تولید) روز چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ با حضور استاندار البرز در سالن همايش هاي دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

IMG 6847


به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های کاربردی علوم زمین البرز، این کنفراس‫ با محوریت دانشگاه خوارزمی و همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز و حمایت دستگاه‌های اجرایی استان البرز برگزار شد.

IMG 6886

DSC 0901

IMG 6977 1

از محورهای برگزاری این کنفرانس مي توان به “توانمندی ها و ظرفیت های شرکت های مشاور پیمانکار بومی فعال در صنعت احداث استان”، “بهینه سازی مصرف آب و انرژی با رویکرد توسعه پایدار”، “ترافیک، حمل و نقل و نظام شهری”، “ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری های نوین” و “محیط زیست و مخاطرات محیطی” اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، دکتر ایمان انتظام سلطانی رئیس گروه آب-زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پنل اختصاصي "زلزله خاموش: چالش هاي مهندسي گسترش پديده فرونشست به مناطق شهري در استان البرز" به ارائه سخنراني با موضوع پدیده شناسی و علت یابی فرونشست با رویکرد بررسی اثرات آب های زیرزمینی در تشدید و گسترش پدیده فرونشست در دشت های کشور با نگاه ویژه بر دشت های استان البرز پرداخت. وي در ابتدا در خصوص پدیده شناسی فرونشست، دلایل پیدایش آن و ارائه آخرین نتایج مطالعات سازمان زمین شناسی توضيحاتي ارائه كرد.

‏‎انتظام در ادامه با اشاره به اينكه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ ، ۲۰ درصد از زمین های کشاورزی در دشت های کشور درگیر مخاطره فرونشست شده اند، اضافه كرد: از ۳۲ استان کشور در حال حاضر ۲۴ استان درگیر این مخاطره است ولی شواهد ناشی از آن در استان های مختلف با توجه به شرایط زیرسطحی و ویژگی های زمین شناسی متفاوت است. وي افزود: استان هایی چون اصفهان و البرز بیشتر درگیر مخاطره هستند.

DSC 0908

‏‎در ادامه مهندس فاطمه كلانتريان كارشناس آب-زمين شناسي مركز پژوهش هاي كاربردي علوم زمين البرز با اشاره به اينكه گسترش پهنه فرونشست در استان البرز توسط ویژگی های زمین شناسی و زیرسطحی موجود کنترل مي شود، افزود: به دلیل استقرار مناطق شهری بر روی رسوبات دانه درشت، شواهد زیادی از آسیب های وارد شده بوسیله فرونشست در استان البرز وجود ندارد.

وی افزود: مهمترین بخشی که تحت تاثیر فرونشست قرار دارد بخش های جنوبی و حاشیه غربی دشت هشتگرد است.

کلانتریان در ادامه با مهم شمردن پدیده شناسی فرونشست افزود: شکاف های موجود در دشت اشتهارد که در گزارشات و اخبار مختلف به فرونشست نسبت داده میشود به دلیل خاک های واگرا و برهم خوردن سیکل هیدرولوژی به دلیل خشکسالی های مداوم در استان البرز است، از اینرو تمیز این موارد بسیار مهم و ضروری است.

DSC 0921

DSC 0919

DSC 0927

بر اساس اين گزارش و در دومين روز از برگزاري اين كنفرانس پنل هاي تخصصي به كار خود ادامه داد و سخنراني هاي كليدي در موضوعات مرتبط برگزار شد.

IMG 7146

 

 دكتر رضا شهبازي مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی و زیست‌محیطی در پنلي تخصصي به ايراد سخنراني با موضوع "چالش هاي مهندسي احياي تالاب صالحيه و نقش آن در مهار كانون هاي توليد گرد و غبار در استان البرز" پرداخت.

IMG 7173

وي با تاكيد بر اينكه بطور كلي با دو مخاطره اصلي در كشور مواجه هستيم، گفت: خشکسالی و زمينلرزه اصلي ترين مساله است و بقيه حول اين دو مخاطره قرار دارند. وي افزود: ما در منطقه اي هستيم كه دائم در معرض زمينلرزه و سيل قرار داريم و پيامد بزرگ كم آبي خشكسالي است. 

شهبازي در ادامه اظهار داشت: مهمترين منبع توليد گردوغبار در استان البرز پهنه صالحيه است كه در بين استان هاي البرز و قزوين مشترك است و تهران، كرج، قزوين و كل مراكز جمعيتي مابين را تحت تاثير خود قرار مي دهد و مهمترين چالش هاي زيست محيطي را ايجاد مي كند.

وي در خصوص فرونشست منطقه گفت: مساله فرونشت دور تا دور پهنه صالحيه و بخصوص در حاشيه شمال تالاب است چرا كه زمين هاي حاصلخيز و قديمي در حاشيه شمالي آن قرار دارند و فشار روي منابع آب و فشار جمعيتي زيادي در منطقه وجود دارد و به همين دليل اگر بحث زمين‌لغزش و گسل هاي شمال تهران، كرج و قزوين رو به عنوان عامل اصلي مخاطره آميز (عامل لرزه اي) در اين منطقه در نظر بگيريم، دومين مشكل، مساله آب، آلودگي زيست محيطي و آلودگي هواست كه پهنه صالحيه نقش بزرگي در آن دارد.

IMG 7180

IMG 7151

این کنفراس‫ با همکاری و حمایت دستگاه‌های اجرایی چون استانداری البرز، شهرداری کرج، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مرکز پژوهش های کاربردی علوم زمین البرز، پژوهشگاه مواد و انرژی، پارک علم و فناوری البرز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،  و ... در دو روز متوالی برگزار شد.

IMG 6908


© کلیه حقوق متعلق به وبسایت مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی می‌باشد. | توسعه و طراحی : کانون تبلیغات پارس.